Na zwołanej konferencji prasowej przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu, przedstawili swoje stanowisko odnośnie kwestii toczącej się kontroli CBA w gdyńskim ratuszu.
Od pewnego już czasu w gdyńskim urzędzie miasta trwa kontrola zewnętrzna, którą przeprowadzają funkcjonariusze Delegatury CBA w Gdańsku. Planowany termin jej zakończenia kontroli to 11 września 2024, choć wiemy, że może zostać przedłużony. Kontrolą objęte jest zadanie „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM – Gdynia Karwiny” – poinformował przewodniczący klubu radnych Gdyńskiego Dialogu, Dawid Biernacik.
Radny Biernacik zwrócił uwagę, że Gdyński Dialog już na wiele miesięcy przed wyborami sygnalizował, że na Węźle Karwiny dzieje się źle. Zaniepokojeni słabymi postępami prac radni miasta Gdyńskiego Dialogu już w na początku 2023 roku rozpoczęli monitorowanie inwestycji i składali interpelacje w tej sprawie. W maju 2023 inwestycja powinna zostać zakończona, jednak poprzednie ekipa zdecydowała się na podpisanie aneksu z podwykonawcą i przedłużenia prac .
W listopadzie 2023 roku radni Gdyńskiego Dialogu wraz z Aleksandrą Kosiorek przeprowadzili kontrolę inwestycji i wykazali szereg elementów rodzących wątpliwości dotyczące aneksu nr 4 podpisanego 31 maja 2023 roku, czyli 3 tygodnie po pierwotnym terminie zakończenia pracy. Wątpliwości dotyczyły m.in. przyznania wykonawcy dodatkowego wynagrodzenia o wartości 1,1 mln zł za utrzymanie placu budowy z powodu półrocznego opóźnienia , zmniejszenia zakresu prac , zlecenia po wysokich cenach prac dodatkowych. Na podstawie tych wątpliwości Aleksandra Kosiorek złożyła wniosek o kontrolę do NIK. Obecnie kontrolę w tym zakresie rozpoczęło CBA, co potwierdza nasze przypuszczenia.
Co oznacza informacja o kontroli CBA
Radna Beata Zastawna zwróciła uwagę, że kontrola rozpoczęła się jeszcze przed wyborami, ale NIE POINFORMOWANO o tym opinii publicznej. Można przypuszczać, że powodem była obawa byłych już władz Gdyni, że mieszkańcy odczytają tę informację jako potwierdzenie zarzutów stawianych przez Gdyński Dialog wielokrotnie dotyczących fundamentalnych nieprawidłowości podczas tej inwestycji. Zatajenie tej informacji oceniamy niezwykle negatywne. Wszczęcie kontroli pokazuje, że uwagi zawarte w raporcie , który rok temu opracował Gdyński Dialog pod kierunkiem Szymon Jaros, były racjonalne, przekonujące i warte sprawdzenia przez odpowiednie służby.
Niezwykle martwi nas także to, że po wydaniu 100 milionów złotych , uprzykrzeniu życia mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni przez dwa lata, przebudowa węzła będzie wymagać poprawek i prac dodatkowych, a z perspektywy rozwoju połączeń kolejowych, nie rozwiązała niczego – nie zrobiono przebudowy pozwalającej na budowę trzeciego toru. Jesteśmy w punkcie wyjścia. Węzeł miał też pełnić funkcje integracyjne i niewiele z tego wyszło. Wskazywał na te kwestie marszałek województwa pomorskiego, wskazywały spółki kolejowe, wskazywał Gdyński Dialog – wszystko zostało zignorowane
Mamy nadzieję, że kontrola CBA zakończy się konkretnymi ustaleniami również dotyczącymi roli prezydenta Szczurka, a w szczególności wiceprezydenta Łucyka w procesie decydowania i nadzoru tej inwestycji – dodała radna Beata Zastawna-Radna Miasta Gdynia.
W konferencji wzięli udział także Ireneusz Trojanowicz, Marcin Chwiałkowski, Łukasz Strzałkowski oraz Krystian Nehrebecki.