20 lutego odbyła się ważna konferencja prasowa na dawnym peronie stacji Gdynia Port Oksywie, przy ul. Śmidowicza!
Po poprzedniej konferencji, gdzie omówiliśmy postulaty odnośnie płatnego parkowania, dziś mówiliśmy o transporcie publicznym.
Od wielu lat komunikacja miejska w Gdyni ulega postępującej degradacji. W 2023 roku nastąpiły kolejne cięcia, zlikwidowano 11 linii autobusowych i zmniejszano częstotliwości kursowania na kolejnych liniach. To wygląda jak postępujące wygaszanie popytu. Gdyński Dialog ma plan jak to odwrócić!











Kluczowe punkty przedstawionego fragmentu naszego programu:
Uruchomienie przewozów pasażerskich do stacji Gdynia Port Oksywie – przedłużenie linii PKM
Według danych PKP PLK odbudowa jednego peronu to koszt około 4mln zł. Na trasie linii do Oksywia są do odbudowania 4 perony, więc mówimy o kosztach sięgających niecałych 16-20 mln zł.
Kolejny krok to uruchomienie przewozów pasażerskich na tej linii, w postaci przedłużenia kursów linii PKM
Włączenie kolei jako pełnoprawnego elementu systemu transportu miejskiego w Gdyni.
Gdynia od lat jest odwrócona plecami od kolei. Brakuje wspólnego biletu czy synchronizacji czasu odjazdów, by ułatwić przesiadki. Mieszkańcy dojeżdżający z Oksywia czy Chyloni do biurowców na Łużyckiej powinni mieć możliwość wygodnego korzystania z linii PKM czy SKM. Obecnie wymaga to drogiego zakupu biletu łączonego.
Gdyński bilet okresowy działający na liniach ZKM, SKM i PKM w granicach miasta
Wzorem Gdańska wprowadzimy bilet okresowy ZKM uprawniający do poruszania się liniami SKM i PKM w granicach miasta. Będziemy rozwijać także inne rodzaje biletów w tym biletu subskrypcyjnego który po dodaniu w systemie online karty płatniczej, sam będzie się odnawiał co miesiąc.
Biletomaty na przystankach to wygoda i szybkość zakupu biletów.
W ciągu ostatnich 20 lat zlikwidowano większość kiosków i punktów sprzedaży biletów. Dziś Gdynia jest jedynym dużym miastem, które nie ma biletomatów. Tak jak wielu kierowców korzysta z parkometrów mimo, że mogą opłacić parkowanie przy pomocy aplikacji, tak i podobną możliwość muszą mieć pasażerowie komunikacji miejskiej.
Nowa siatka połączeń i zwiększenie częstotliwości
Likwidacje linii autobusowych w 2023 to tylko wierzchołek góry lodowej. Gdynia od wielu lat ogranicza częstotliwości kursowania linii autobusowych. Gdyński Dialog zmieni tą sytuację. Dokonamy rewizji sieci połączeń i będziemy zwiększać częstotliwości
To się samo nie zrobi, bo w Gdyni brakuje kierowców – należy zatem zwiększyć wynagrodzenia kierowców, by zachęcić nowe osoby do pracy.
Rozwój sieci buspasów to szybsze poruszanie się środkami komunikacji publicznej.
Należy rozwijać sieć buspasów w miejscach gdzie autobusy i trolejbusy stoją w korku, ale nie kosztem pasów dla samochodów.
Przykładem jest tutaj wiadukt na ul. płk Dąbka, który naszym zdaniem powinien powstać w formie 3-go pasa, a nie
postulowanego przez Prezydenta Szczurka 2-go pasa, gdzie tylko 1 pas będzie dla samochodów
Bezpłatna komunikacja miejska przy okazji miejskich imprez
Gdyński Dialog postuluje wprowadzenie darmowej komunikacji miejskiej z okazji miejskich imprez. Na dwie godziny przed i na dwie godziny po zakończeniu wydarzenia korzystanie z komunikacji miejskiej powinno być darmowe. W tych godzinach należy także podstawić dodatkowe autobusy, trolejbusy oraz pociągi do
obsługi zwiększonego ruchu.
Te kilka kluczowych propozycji to kolejna część programu Gdyńskiego Dialogu, bo naszym zdaniem Gdynia zasługuje na więcej