Zobacz program Gdyńskiego Dialogu: Program dla Gdyni
Na kolejnej konferencji prasowej zaprezentowaliśmy główne tezy naszego programu dotyczącego edukacji. Temat ważny dla miasta i interesujący mieszkańców. Zrobiliśmy to w nieprzypadkowym miejscu, bo przedszkole nr 51, jeśli chodzi o stan techniczny budynku i brak remontów urąga wszystkim standardom. Miasto nie tylko nie remontuje, lecz milczy na temat przyszłości placówki, co skutkuje plotkami. Byli z nami również zaniepokojeni rodzice dzieci z tego przedszkola.
– Można powiedzieć, że przedszkole funkcjonuje MIMO usilnych starań władz miasta, by do niego zniechęcić. Funkcjonuje przede wszystkim dzięki świetnemu, zaangażowanemu grono nauczycieli, których wspierają rodzice przedszkolaków. To oni walczą o udaną rekrutacje, zabiegają o remonty, dzielą się swoim niepokojem. Gdyńska edukacja jest zarządzana w oparciu o tajne dane z jednego laptopa. Nie ma informacji o planach i zamierzeniach. Jest niezrozumiała polityka miasta, niepokój i spekulacje, szkodzące placówce – mówiła obywatelska kandydatka na prezydenta Aleksandra Kosiorek.
Ireneusz Trojanowicz – radny miasta, który jest także nauczycielem i doradcą zaprezentował część naszych postulatów odnośnie edukacji:
- Transparentność w edukacji jest ważna, a ścieżki kariery powinny być jawne. Wprowadzimy publiczne konkursy na dyrektorów placówek oświatowych z udziałem publiczności – zwycięskie koncepcje rozwoju będą jawne i zamieszczane na stronach internetowych i będą podlegać ewaluacji
- Wydział Edukacji będzie realnym sojusznikiem i wsparciem dla dyrektorów placówek oświatowych, a nie – źródłem nacisków i oczekiwań urzędników.
- Dobra edukacja tworzy się w ciągłej dyskusji. Uruchomimy bieżący partnerski dialog środowiska oświatowego z władzami Gdyni – powołamy również Radę Oświatową
- Dość z fikcją niemotywujących dodatków motywacyjnych. Wprowadzimy dodatki motywacyjne
realnie motywujące – w miejsce obecnych, niepełniących takiej funkcji tak by dyrektorzy mogli doceniać i wyróżniać najlepszych.
- Pozostałe tezy przedstawiła szczególna osoba, wieloletni nauczyciel i dyrektor VI LO, osoba która całe życie zawodowe poświeciła edukacji, Ewa Śliwińska, kandydująca również do rady miasta z list Gdyńskiego Dialogu:
- Od prowadzenia inwestycji nie są dyrektorzy szkół! Zniesiemy odpowiedzialność dyrektorów za prowadzenie dużych remontów, przebudów, modernizacji – dyrektor jest odpowiedzialny za dydaktykę, wychowanie i opiekę, za realizację wizji i misji szkoły, za integrowanie społeczności szkolnej i współpracę ze środowiskiem lokalnym – inwestycje realizować i nadzorować ma Wydział Inwestycji
- Obiekty szkolne
będą zadbane, ekologiczne i oszczędne energetycznie. Poprawimy stan techniczny i estetykę budynków szkolnych i przyszkolnych terenów zielonych
– systemowa współpraca z Ogrodnikiem Miasta
- Ważny i oczekiwany przez środowisko oświatowe postulat: Dochody szkół muszą służyć poprawie jakości edukacji. Wypracowane przez szkoły dochody
W CAŁOŚCI – a nie jak dotychczas, w połowie – przeznaczymy na potrzeby edukacji, przy czym w 75% pozostaną w placówce, która je wypracowała.
- Nauka w zatłoczonych klasach jest nieefektywna. Utworzymy mniej liczne oddziały klasowe z zachowaniem podziału na grupy na przedmiotach przyrodniczych
- Na każdej lekcji powinno być możliwe wykorzystanie narzędzi informatycznych
. Dofinansujemy infrastrukturę informatyczną w szkołach kładąc nacisk na mobilne pracownie komputerowe.
- Zinwentaryzujemy szkolne sieci komputerowe i zaplanujemy ich modernizacje.
- Im więcej praktyki i doświadczania w szkole, tym lepiej. Wykorzystamy edukacyjny potencjał Centrum Experyment poprzez bezpłatne warsztaty dla uczniów gdyńskich szkół w uzgodnionym wymiarze
- Zadbamy o potencjał najlepszych uczniów – to kapitał naszego miasta. Będziemy wspierać najzdolniejszą młodzież także poprzez środki na indywidualny tok nauki dla uczniów szczególnie uzdolnionych
- Ucząc, będziemy myśleć o przyszłości i realiach rynku pracy. Stworzymy Gdyński System Doradztwa Zawodowego, oparty na współpracy z firmami (wolontariat pracowniczy) oraz uczelniami wyższymi
- Gdyńska edukacja musi kompleksowo wspierać gdyńską młodzież, nie tylko dostarczać wiedzy. Będziemy promować inicjatywy służące dobrostanowi psychicznemu gdyńskiej młodzieży, postawom prozdrowotnym, walce ze zjawiskiem otyłości i zagrożeniem z niej wynikającymi.
Aleksandra Kosiorek – kandydatka na prezydenta m. Gdyni dodała: Wszystkie postulaty, które przedstawiliśmy, służą osiągnieciu konkretnych celów. Sformułowaliśmy je w trzech punktach, opisujących wizję naszego miasta jeśli chodzi o edukację:
• Gdynia miastem edukacji wysokiej jakości, mierzonej nie tylko miejscami w rankingach czy sukcesami w olimpiadach, ale realnym wspieraniem uczniów, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, dyrektorów a także współpracą z rodzicami
• Gdynia miastem nowoczesnej edukacji , nakierowanej na kompetencje przyszłości
i komfort uczenia się
• Gdynia miastem z nowoczesną, transparentnie planowaną, konsultowaną i budowaną, siecią szkół i przedszkoli.